søndag 17. august 2008

Hallelujah, Amen!

Da er min første uke med min nye familie over, og jeg finner meg bare mer og mer til rette her. Jeg er så utrolig glad for at jeg har kommet akkurat til DENNE familien! De er så utrolig gode og sprø mennesker. Kan ikke beskrives, må oppleves... Gled dere til å få møte familien Moser, mamma og tante Berit!!

Denne helga var ganske så grei egentlig. På lørdag var vi som sakt på litt shopping. Kjøpte meg 2 bukser og 2 t-skjorter. Telefon ble det ikke noe av ennå. Var på Radio Shack og kikket på diverse, men på de "abonement-greiene" som kunne være aktuelt for meg, var det nesten bare dårlige drittelefoner. Vil ikke ha LG eller et merke jeg ikke har hørt om (!!!) så vi får se hvordan det går... Igår fant jeg ut at jeg har litt dekning på telefonen min når jeg klatrer opp på (den varme) låven! Er ikke aktuelt å klatre opp dit hver gang jeg skal snakke for å si det sånn... Etter shoppingen var det bare rolig. Litt jobb bare. Etterpå fikk vi besøk av noen venner av folket og vi spiste pizza.
I dag fikk jeg oppleve en ekte amerikans kirke for første gang. Jeg MÅ ikke være med, men vi har avtalt at jeg hvertfall skulle være med noen ganger å finne ut hvordan det er. Om jeg IKKE liker det i det hele tatt, slipper jeg senere. Dro hjemmefra 9:30 og kom tilbake litt over 12. Kirka her i USA er ganske anneledes enn den vi har i Norge. Slik som denne da; "Full Gospel Church" Første vi gjorde var å hilse på omtrent ALLE der inne! Ikke at det var så mange der, men de ønska meg liksom velkommen. Ganske hyggelige mennesker egentlig :) Starta først med at presten ber, og alle liksom strekker hendene i været og lukker øynene og "babler" med! Etterpå var det MANGE sanger, der folk klapper og roper (fremdeles øynene lukket, og hendene i været), før ungdomene gikk over til søndagsskole... Søndagsskolen var grei nok. Fikk møtt en del på min alder, noen av dem er blant annet Senior'er på Kewaskum High School, sånn som meg.
Personlig syns jeg noen ganger at dette er sånn bittelittigranne skremmende... Når man ser hvor mye de faktisk lever seg inn i dette. "Følger du Bibelen til punkt og prikke går alt bra med deg, gjør du det ikke så SYNN FOR DEG!!" Beklager at jeg overreagerer litt her, men dette provoserer meg litt! Vertsfamilien min er ikke av de verste her, heldig vis...

Etter kirka handla vi litt mat (ja, her er alt åpent på Søndager!) før vi kjørte hjemover. Etter en time eller to, kjørte vi til en annen KJEMPESTOR butikk i Grafton. Way bigger than Wal-Mart! Her er alt i bigsize, familiepakninger og økonomipakninger! De har alt fra bærbare PC'er til store poser med brunt sukker! Og det meste er BILLIG, BILLIG, BILLIG!!! Man må være medlem for å komme inn der, men vi reiste sammen med en kompis av familien som allerede er medlem. Etter å ha handla en del der inne, tengna også Mosers medlemskap, kjekt å ha vet du! Vel hjemme etter søndags shoppingen var det ut å kjøre igjen. Nå skulle vi til en innsjø og bade! Husker ikke hva den het, men stedet het hvertfall Dundee... Vannet var godt og varmt, men var ikke akkurat så kjempefint å bade der. Masse sjøplanter og svineri, men det var likevel godt å dukke seg under en tur. Det ble også noen runder med kano og trøbåt der. Området rundt innsjøen var fint, men så er det jo typisk av meg å glemme å ta med kameraet mitt! Kanskje vi drar dit en annen gang også...Stranden var liksom på den andre siden av sjøen, og jeg tror man må betale for å komme inn der, men vi hadde det ikke så verst likevel vi :)

Men nå skal det bli godt å sove... Ser fram til å bo med The Moser's resten av mitt utveksingsår! Blogges snart!

Terry

Ingen kommentarer: