søndag 8. mars 2009

Fjøsvask med stor F

Igår var det fjøsvask på gang. Fjøset var egentlig helt forferdelig skittent. Det er 3 år siden det har vært dyr der inne, og når de forsvant ble døra egentlig kunn lukket uten at det ble gjort noe mer der inne. Forbrettet var fullt av gammelt høy, sekker og noe annet søppel. Mørkt var det også. Ellers var det mange ølbokser her og der, og i vasken på melkerommet var det alt fra penner og blyanter til et vei-kart. Og nå har Jake planer om å starte opp med 30 melkekyr der inne? Det hadde jeg sett mørkt på å gjøre. Gammelt, mørkt og tungvint. Og når man skal drive med melkekyr er jo rensligheten enormt viktig! Generelt må man ha veldig lyst til å gjøre det man driver med om man skal starte opp å drive gård, uansett hvordan fjøset er. Man kan få det enklere, om man har råd til det, men man må fortsatt være tilgjengelig 24/7. Og uten avløser er det dårlig med fritid og ferie. Jeg beundrer virkelig alle som gjør dette!

Men vi fikk hvertfall vaska masse med høytrykkvasker og rydda av forbrettet. Jake bør virkelig være takknemlig for all hjelpen han har fått her! Var nesten selktstreff der borte jo. Det er også en annen mann som har dyr på gården der, i en annen avdeling av fjøset. Tror faktisk jeg hørte at han hadde 400 melkekyr eller noe i den dur! For å være helt ærlig var det nesten hærlig å kjenne fjøslukt igjen! Dagen igår ga meg et lite kikk, og fikk meg til å innse at jeg faktisk savner de dumme kuene våre på pappa's gård. Før jeg dro hit var jeg så utrolig lei av alt som var med kuer å gjøre at jeg kunne kaste opp av å måtte gå i fjøset en kveld til! Men nå kjenner jeg at det egentlig blir ok å begynne som fjøsnisse på deltid igjen.

Ble du glad nå pappa?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,pappa ble nok veldig glad for å høre dette,han gleder seg stort til å få god hjelp i fjøset igjen!!!

Ingvild sa...

Kjære Terje. Press og disiplin er bare positivt, da hadde jeg nok gjort noe.