fredag 30. januar 2009

Aloha!!!

I går morgen kom jeg tilbake fra den absolutt beste ferieturen i mitt liv! Det var bare en helt fantastisk tur. Gikk absolutt over alle forventinger!!

Fredag: Møtte på parkeringsplassen utenfor West Bend kl 6 og ble plukka opp av Calla's hvite Van. Vi var litt forsinket, men kom oss likevel dit i god tid. Men det ble ikke helt uten startproblemer, for Calla klarte nemling å låse nøklene inne i bilen! Var faktisk litt redd for at vi måtte fly uten henne, men hjelpsomme mennesker gjorde at hun kom seg til gaten vår i siste liten. Deretter var den laaaaaaange flyreisen for tur. Til Minneapolis var det bare 1.5 timer, men Minneapolis - Honolulu varte nesten i 9 (!!!) timer! Flyet var heldigvis ikke så aller verst. Alle hadde en liten skjerm som man kunne spille spill, høre musikk og se filmer med. Når man steg ut av flyet kl 16 på ettermiddagen ble man møtt av 25 grader og ei brennende heit sol. Ubeskrivelig!! Resten av ettermiddagen og kvelden ble brukt til å pakke ut og se seg litt rundt omkring. Stranda var bare en 3 minutters spasertur unna hotellet! Jeg, Alejandro (Spania) Luigi (Brasil) og Alfonso (Spania) ble bare sittende på stranda og snakke og se på et fyrverkeri som de skøyt opp etter hvert. Etterpå spiste alle sammen pizza på hotellet, og ble litt bedre kjent med hverandre. Vi var 31 studenter ute på tur. 5 av oss var norske!

Lørdag: Sto opp kl 6 og spiste en skikkelig god frokost på det fine hotellet vårt før vi satte kursen mot Diamon Head, som er en utdødd vulkan (for dere som ikke vet det) Vi måtte gå et stykke, men føler at kondisen min er ganske god (noe den ikke er) i forhold til Amerikanere :P Var også et par tunneler og mange, mange, trappetrinn. Men alt var absolutt verdt det når man kom på toppen! For en utsikt da dere!! Var så utrolig deilig å se fjell igjen. Wisconsin er bare flatt, flatt, og atter flatt! Senere på dagen kunne de som ville få prøve å surfe. Jeg meldte meg også på men skal innrømme at jeg var piss nervøs i begynnelsen. Var ikke så skummelt når man kom seg ut, men for å si det sånn: Jeg fail'a med stil! Fikk ikke en gang reist meg opp skikkelig på brettet før ei bølge "tok meg" og slengte meg av brettet. Også klarte jeg selvfølgelig med min uflaks å slå foten borti noen steiner (som var under en meter under overflaten!) Fikk noen rifter under foten, som gjorde at jeg halta litt resten av turen. Ble også litt lite bading med det første siden saltvann svir noe forjævlig! Men jeg angra likevel ikke at jeg surfa! Jeg kan hvertfall fortelle at jeg har prøvd. Senere på kvelden var jeg og en gjeng av oss ute på en kjempefin restaurant for å spise. Etter hvert fant vi ut at vi fikk kjøttet rått, og måtte grille det selv! Luigi var vår kokk :P Det gikk absolutt over all forventing og endte opp med å bli en av de beste biffene jeg har spist! Kanskje noe av grunnen var at vi bestillte dagens special for $25 uten tips??

Søndag: Sto opp tidlig denne dagen også, og satte kursen for Pearl Harbor. Var en helt spesiell stemning der. Litt vanskelig å forklare, men veldig stille liksom. Først så vi en video med litt historie om hva som faktisk skjedde. Etterpå tok vi en båt over til Arizona Memorial Place. Man ser deler av båten som stikker opp fra vannet. Oljen bobler stille opp ennå! Ganske ekkelt å tenke på hvor mange døde mennesker som faktisk er begravd inne i båten under oss! På kvelden var det ut på party, nemlig Luau! Luau er en tradisjonsrik fest fra Hawaii. Folk er dressed up i Hawaiiskjorter, blomsterkranser, hulaskirt. Det var denne kvelden den ekte Hawaii-følelsen kom til meg. Honolulu er USA's 12. største by med masse skyskrapere. Men tilbake til Luau, nesten alle guttene fra gruppa vår kjøpte seg lulaskirt i suvenirbutikken! Jentene var på scena og lærte seg å danse hula, og senere på kvelden var det mange gutter som prøvde seg også! Før alt dette skjedde fikk vi se den solnedgangen. Vi var liksom et team sammen med bussen som kjørte oss dit. Vi var nr 5, med Cousine April, og vi vant noe greier! Dette var den beste kvelden der borte! Spiriten var helt ubeskrivelig.

Mandag: Nå skulle vi til Hanahuma Bay å snorkle, og vi måtte være klare i lobbyen allerede kl 6:45! Grunnen var at det blir veldig folksomt der borte etter hvert, og vannet blir grumsete. Hadde litt problemer på grunn av surferkuttene men det gikk bra! Jeg så ikke så mange fisker, men det var noen av folkene som så ei diger skillpadde! Senere på dagen var vi ute på båttur. Vi så blant annet et par hvaler og en flokk med delfiner! Resten av dagen gikk med på shopping and hanging out at the beach!

Tirsdag: Da var det tid for å kjøre rundt nesten hele øya. Turen var ikke så bra som vi forventet egentlig. Vi kjørte en buss sammen med en del ukjente mennesker, også måtte vi holde kjeft fordi bussjåføren snakket konstant i hele turen! 9 timer i strekk!!! Skulle likt å sendt han til Tor Gunnvald Løvli en tur. Var en del stopper på turen da. Vi fikk se en ananas-plantasje, se noen strender på nordsiden (der bølgene kan bli opptil 30 feet høye) osv, osv. Når vi kom tilbake til kvelds, gikk vi over til Planet Hollywood for middag. Samme stedet som vi spiste i New York. Maten er ikke perkekt, men servicen er super! Man begynte virkelig å merke på steminingen mellom oss at den fantastiske turen vår snart var over nå...

Onsdag: Pakking, og (IKKE) klar for å reise hjemover igjen. Etter pakking gikk jeg og Alejandro litt rundt omkring på butikker, før vi traff en del av de andre på stranda. Folk reiste i forskjellige tider. Noen dro allerede kl 11, noen dro kl 13 og vi dro kl 15 fra hotellet. Alltid så utrolig trist å si hadet til alle disse fantastiske menneskene. De fleste av dem vil du nok aldri se igjen!! Det som er så nice med å være utveksingsstudent er at om du skal reise et sted der ute i verden er det en stor sjanse for at du faktisk kjenner noen du kan treffe der borte! Selv har jeg planer om å reise rundt i hele Europa for å finne masse folk igjen nå :P Flyturen hjemover igjen gikk mye fortere enn forventet. Den var "bare" 7 timer, men det gikk likevel så utrolig fort!! Var en times forsinkelse i Minneapolis, men vi kom oss tilbake til Milwaukee til kl 9:30 eller noe (husker ikke helt)

Har planer om å treffe Alejandro, Luigi og Jan (fra Polen) igjen i nærmeste fremtid, siden vi faktisk ikke bor så langt unna hverandre! Men nå er det alt for sent her. Imorgen skal vi ha et kjempestort selskap hos Becky's familie, så da må man være uthvilt og klar for en HØYLYDT dag. Bilder fra Hawaii kommer i et seperat innlegg i en av de nærmeste dagene. Jeg har også lagt ut 180 av totalt 300 på Facebook. Warning: Some of the pictures are not for children!!
I dag hadde helt nye fag på skolen (på grunn av nytt semester) og det skal jeg også oppdatere om etter hvert. Men legger meg nå da.

Mahalo and Aloha!
Thank you and Good bye (or Hello or I love you) in Hawaiian!

Ingen kommentarer: